Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar Himmelsblå tankar...: Wilton kommer snart

torsdag 19 mars 2009

Wilton kommer snart

Att Malmö FF är i stort behov av en anfallare som kan göra många mål, är nog alla överens om vid det här laget. Både Ofere och Larsson har sina kvaliteter men ingen av dem kommer att bli den målskytt som vi behöver.

Om bara sex veckor så har det spelats 6 omgångar i allsvenskan och 1 match i svenska cupen. Var står MFF då? Är vi fågel eller fisk eller mitt i mellan?

Att INTE köpa en etablerad anfallare NU vore en gigantisk risktagning av MFF.
Risken för ett både sportsligt och ekonomiskt fiasko är då uppenbart. Tänk om vi inte får en bra start på allsvenska och cupen? Vad händer då med publikintäkterna på vår nya himmaborg?

Jag skulle inte våga ta den risken och det tror jag inte att MFF vågar heller. Därför är jag övertygad om att Hasse Borg är på väg att köpa loss Wilton, trots att han kanske kostar för mycket. Vad spelar några miljoner hit eller dit för roll just nu, när ett både sportsligt och ekonomiskt fiasko lurar runt hörnet?

Det är bättre att våga och riskera att misslyckas än att vara passiv och förlita sig på försynen.

8 kommentarer:

  1. Tycker du aldrig det är kul med fotboll???? Du verkar plågad. Det är mycket häftig kritik mot nästan alla ansvariga i MFF. Dock inga konstruktiva förslag från din sida.
    Själv har jag svårt att bedöma laget eftersom jag befinner mig i exil, och utan att se dem spela live är det svårt att bedöma olika kvaliteter. Men du måste vara väldigt nära både lag och ledning som gör ner dem hela tiden.
    Så mitt förslag är: skaffa dig ett nytt fritidsintresse som du kan se mer positivt på eller döp om bloggen till "Stora gnället" eller "Död och pina"
    Hälsningar långtifrån. Peter

    SvaraRadera
  2. Peter:

    Tack för din kommentar!

    Det ÄR kul med fotboll, men visst slits man mellan hopp och förtvivlan. Det gäller nog inte bara mig, utan de flesta supportrar i de flesta lag.

    Jag hoppas att min blogg innehåller många konstruktiva förslag. Att jag exempelvis tycker att man ska köpa Wilton, som jag skriver i det här inlägget, även om han är lite överprisad hoppas jag framgår.

    Det gäller att inte bland ihop "gnäll" med konstruktiva åsikter och förslag till lösningar. Ordet "gnäll" brukar användas av de som inte tål kritik. Jag hoppas att du inte är en av dem.

    SvaraRadera
  3. Viljan att köpa en ny anfallare är jag säker på att MFF har. Det handlar naturligtvis om pengar. Så ditt förslag kan knappast kallas konstruktivt.
    Igår Skrev du ner träningsmatchen mot Mjällby totalt. Enligt dig var det tydligen ett stort "fiasko" (ett ord du ofta använder). Du hade inte ens sett hela matchen och du var inte på plats. Det är vad jag kallar gnäll och inget annat.
    Du förkastar tränarens spelmodell. Vilka tränarmeriter har du? Jag tror nog trots allt mer på Rolle än på dig.
    Visst ska man önska, hoppas och även vara kritisk som supporter, men jag vidhåller att du är i stort sett bara jäkligt gnällig.
    Jodå, jag tål kritik, helst konstuktiv och det klarar du inte av.
    Hälsningar fortfarande långtbortifrån. Peter

    SvaraRadera
  4. Peter:

    Jag läser gärna kritiska kommentarer, särskilt om de är konstruktiva. Du gnäller över att jag använder ordet fiasko i kritiken om Mjällbymatchen. Ändå finns inte ordet med någonstans i texten.

    Även i inlägget om min syn på possesionspelet behandlar jag matchen mot Mjällby. Inte heller där använder jag ordet du kritiserar mig för att missbruka.

    Jag använder ordet misslyckat i samband med de tre frågor som Gren ville ha svar på.

    1) Att laget behärskar spelmodellen 4-2-3-1 under match.

    2) Att Daniel Larsson klarar uppgiften som ensam toppforward.

    3) Att andra spelare fungerar i nya positioner.

    Enligt min mening var svaret nej på dessa tre frågor, vilket jag kallade ett misslyckande. I stort sett samtliga skribenter på forumet som liksom jag sett matchen på plats eller via datorn hade samma åsikt. Knappast kontroversiellt alltså.

    Du anklagar mig för att vara gnällig medan du själv är osaklig. Går det ihop?

    Däremot skriver jag i ett annat inlägg apropå det hittills uteblivna köpet av en ersättare till Toivonen att "Risken för ett både sportsligt och ekonomiskt fiasko är då uppenbart. Tänk om vi inte får en bra start på allsvenska och cupen? Vad händer då med publikintäkterna på vår nya himmaborg? Detta hade alltså ingenting med träningsmatchen mot Mjällby att göra utan handlade om ekonomi och det sportsliga resultatet i stort för 2009.

    Du verkar inte heller tycka att jag som supporter har rätt att ha uppfattningar om spelsystemet. Uppenbarligen fungerade Rolles spelsystem dåligt under stora delar av förra säsongen. Ofta blev vi antingen helt sönderlästa av motståndarna och eller så behärskade spelarna inte det spel tränarna ville se. (Jag vet inte om du följde MFF förra säsongen, men om du gjorde det förmodar jag att du sett samma sak, tränare eller inte).

    Jag har sett 1 1/2 match i år och kan liksom så många andra konstaterat att spelsystemet som används fungerar dåligt. Spelarna har antingen svårt att hitta sina roller eller klarar inte av att följa de instruktioner de fått. Rolle har själv i pressen, klagat på att spelarna inte alltid gör som han säger.

    Självklart ska du tro på vem du vill och tycka vad du vill, men det hade varit mer givande om du haft lite mer substans i kritiken. Kanske har du inte orkat läsa mina texter ordentligt?

    PS
    Jag har spelat fotboll under många år och faktiskt också varit tränare, även om det inte hör hit.

    SvaraRadera
  5. Jag ber om ursäkt, jag var lite oklar i min kritik. Jag skriver om din blogg i stort, inte bara om ett inlägg. Då är du ofta så oerhört negativ.
    Din kritk ang. Mjällbymatchen är bara skitprat eftersom du inte såg matchen. Varför du blandar in andras åsikter förstår jag inte. Stå för ditt skitprat.
    Du har naturligtvis rätt till din uppfattning om spelsystemet. Trots din fantastiska meritlista så tror jag ändå mer på Rolle än på dig. Isynnerhet som din kritik bygger mer på vad andra tycker och tänker än på vad du själv verkligen har sett.
    Tänk om det inte finns någon spelare att köpa till ett rimligt pris. Ekonomin tål naturligtvis inte vilka inköp som helst. Dessutom kan du väl vänta med undergångsvalserna tills du vet om det blir något inköp eller ej.
    Publiksiffrorna är alltid svåra att förutse. När Hodgson tränade MFF och vi hade ett mycket bra lag var inte publiksiffrorna särskilt bra (minns jag fel?). Så det är inte säkert det räcker med en toppvärvning och bra resultat för att locka folk. Dessutom spelar naturligtvis finanskrisen stor roll, både när det gäller publiksiffror och inköp av toppspelare.
    Jag erkänner att jag har svårt för ditt gnäll och kanske läst lite slarvigt. Men nu ska jag bättra mig och lämna din blogg för alltid. Det blir säkert skönt för dig att slippa min hemska kritik. Peter

    SvaraRadera
  6. Peter:

    Det här är en blogg som innehåller kritik. Det framgår redan i underrubriken. I texten "Om mig" skriver jag bland annat "De senaste åren har de som haft ansvaret för MFF misslyckats med det sportsliga. Nu är det dags att tala klarspråk om detta och framtiden. Mitt syfte med bloggen är att påverka och förändra MFF i en positiv riktning för mig och alla andra som vill se ett sportsligt framgångsrikt Malmö FF."

    Vill man inte läsa sådant är man naturligtvis på fel ställe. Det finns många mysiga medhårs-bloggar som kanske är mer i linje med vad du tycker om.

    Vad gäller Mjällbymatchen så följde jag direktrapporteringen den första halvleken och såg den andra på datorn. Det visste du och ändå fortsätter du med halvsanningar om att jag inte sett matchen?

    Man behöver inte alls tänka eller tycka likadant. Det är ok, men det här är min blogg där jag skriver vad jag tycker och tänker. Kanske har jag fel i vissa saker, rätt i andra. Det är väl så för de flesta av oss?

    Det här mina funderingar kring klubben i mitt hjärta och just nu är jag orolig för den kommande säsongen.

    SvaraRadera
  7. Peter: Det kan hända att det inte räcker med ett nyförvärv för att locka fler åskådare än tex förra säsongen. Det intressanta är väl dock om det lockar fler åskådare än om rekryteringen inte blir av?! Och det får man väl ändå förmoda är fallet...? Om det är värt alla miljonerna är dock en annan sak. Personligen tror jag att det är det. Det är inte precis 'gratis' att cementera en anrik klubb som MFF som mittenlag i allsvenskan.

    Jag tror också mer på Roland Nilsson än Född på Möllan som a-lagstränare i MFF anno 2009. Det innebär dock inte att jag tror speciellt mycket på den förra - inte än på några år åtminstone. Han har faktiskt inte bevisat ett enda dugg. Däremot har han begått en del misstag (möjligen är spelsystemet det största. Värvnigarna - varav Borg fått oförtjänt skit för vissa där jag tror RL var på drivande - som god tvåa). Än värre är att han verkar sakna naturlig pondus. Jag har snappat upp att det tyvärr finns det dom som verkar betydligt närmare Roland Nilsson som är inne på samma spår...

    Men han är tydligen näste förbundskapten, så jag måste hört fel... Sanningen är att han var ett väldigt, väldigt oprövat kort när han kom till MFF. Jag var skeptisk, men tyckte ändå det var spännande. Tyvärr har det hittills gått sämre än jag hade trott. För att inte tala om jämfört med var jag hade hoppats... Men att MFF skulle byta tränare nu igen med allt vad det innebär är nog värre än att ha en medioker tränare ett par år till. Jag måste säga att jag är mkt glad att Gren (som jag för den skull inte höjer till skyarna) också är inblandad.

    /Din namne

    SvaraRadera
  8. Tillägg: nä, jag menar inte Halsti eller Aubynn...

    SvaraRadera

 
Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar