Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar Himmelsblå tankar...: Dubbla budskap om Svenska cupen ?

söndag 22 mars 2009

Dubbla budskap om Svenska cupen ?


I fredags publicerade MFF en längre version av vad som hände på årsmötet och jag saxar följande angående våra sportsliga målsättningar:

Roland Nilsson: Vi ska satsa på att vinna Svenska Cupen.
- Vi ska verkligen satsa på att vinna Svenska cupen, men samtidigt gäller det också för oss att värdera hur vi använder truppen. I det ingår att ha så pigga och friska spelare som möjligt, så att vi inte har halva truppen skadad när vi ska spela i allsvenskan. Just då de spelare som kommer att spela mycket har en chans att vila och få lite ny energi lägger Fotbollförbundet in cupmatcher, och det blir inte så mycket vila över huvud taget under våren.

Kommentar:
Det kommer att bli tätt mellan matcherna under hela säsongen. Det betyder att vi ibland måste prioritera vilka som ska spela vissa matcher. Om vi som Roland säger, "verkligen" ska satsa på att vinna Svenska cupen, så betyder det att de bästa spelarna ska spela cup-matcherna och i så fall vila från den allsvenska matchen närmast före eller efter en cup-match. Den 22 april möter vi Elfsborg borta och den 29 april möter vi Gefle hemma. Däremellan den 25 april spelar vi första matchen i Svenska cupen. Jag hoppas att vi kommer att ta den på allvar och inte underskatta motståndarna som vi gjort så många gånger förut. Jag kan fortfarande vakna på nätterna efter att drömt mardrömmar om cup-matchen för några år sedan mot Väsby. Tror aldrig jag sett MFF spela så håglöst och oinspirerat vare sig förr eller senare. Hoppas att det aldrig ska hända igen. Särskilt inte ett år där den uttalade målsättningen är att vinna cupen.

Jag hoppas att vi kommer att spela med bästa laget. Att vinna cupen är betydligt viktigare än om vi blir 4:a eller 6:a i allsvenskan.

2 kommentarer:

  1. Jäkligt knepig frågeställning men i min bok ska man alltid spela med bästa laget i allsvenskan. Att spela med ett "sämre" lag i en allsvensk match kan inte bara kosta poängen i just den matchen utan göra att man hamnar helt snett. Med våra orutinerade spelare kan det snabbt bli panik om resultaten börjar gå fel. Just i fallet med Elfsborg så kan man lika bra spela med juniorlaget om man inte tänker ställa upp med bästa lag.

    Som sagt , svårt!!

    ha det gott
    mvh Jon

    SvaraRadera
  2. Jon:

    När man deltar i två tävlingar som går samtidigt så måste man ibland prioritera.

    Ska vi prioritera en 4:e plats i allsvenskan eller ett cup-guld?

    Jag tycker att det är större att vinna Svenska cupen. Därför förordar jag att vi toppar laget i cup-matcherna och vilar de bästa i matcherna precis innan eller precis efter. I det här fallet vore det för mig logiskt att vila några nyckelspelare mot Gefle.

    SvaraRadera

 
Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar