Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar Himmelsblå tankar...: Ska kritiker hålla käften?

fredag 20 februari 2009

Ska kritiker hålla käften?


Jag älskar Malmö FF och vill ingenting hellre än att fotbollslaget når sportsliga framgångar.

Betyder det att jag också måste älska Bengt Madsen och Hasse Borg? Måste jag tycka att allt de gör och säger är bra?

I en allt mer kommersiell fotbollsvärld där spelare kommer och går i högt tempo och där man inte klarar sig utan marknadens pengar, är lagets supportrar den sanna själen som finns kvar. Det är vi som älskar klubben, klubbmärket och laget. Det är vi som är Malmö FF.

Styrelsen är bara några som vi valt för att sköta klubben under en kort tid i dess historia. Sköter de sina jobb bra ska de ha ära och berömmelse. Sköter de inte sina jobb bra så ska de bytas ut. Så enkelt är det.

Jag kritiserar inte Malmö FF.

Jag kritiserar de förtroendevalda och andra företrädare som just nu leder klubben på ett sätt som gjort att vi nått en 5:e plats som bäst under de senaste fyra åren.

Administrativt är MFF en välskött klubb. Vi har en bra ekonomi, en ny fantastisk stadion som snart ska invigas och numera ett sätt att organisera verksamheten på som jag tror är långsiktigt bra.

Jag tycker att Madsen förtjänar beröm för vad han åstadkommit på den administrativa planet och kritik för det sportsliga.

Ska jag inte kunna diskutera detta offentligt i debatt med andra som liksom jag bryr mig om MFF?

För det är väl inte så att det är Madsen och Borg som ÄR Malmö FF, och vi andra ska vara tacksamma för att vi får följa dem på avstånd? Vi ska hålla käften och inte kritisera överhögheten som styr och ställer efter eget huvud på livstid? Kritik ska framföras i slutna rum av dem som vågar, och som förstår att när den väl är framställd så är de körda i MFF. Då blir Malmö FF en klubb av ja-sägare och inaveln sprider sig. Man blir anställd på meriten att man håller käften och gör som Madsen vill. Ett snart namnbyte kan då bli aktuellt till Madsen FF och den store ledaren hyllas av sina ja-sägare.

Jag tror inte att Madsen/Borg ser sig själva som större än klubben. Därför tror jag inte heller att de är rädda för en offentlig och seriös diskussion. Jag tror inte att de vill tysta kritiska röster som min, utan istället uppmuntra den och många andra att ta del av MFF och allt som händer.

Ett öppet sinne och en öppen debatt gör Malmö FF starkare. Forza Malmö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar