Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar Himmelsblå tankar...: MFF svarar på frågor om mental träning

tisdag 17 februari 2009

MFF svarar på frågor om mental träning

Jag har tidigare ställt frågor om idrottspsykologens, Sverker Bengtssons, arbetsuppgifter och planering och att det knappast kan vara någon hemlighet. Nu har MFF svarat.

Nej, det är nog ingen hemlighet, även om vi kanske inte heller ser det som en skyldighet att berätta allt för mycket om hans arbete. Vi planerar dock en intervju med honom så småningom på hemsidan, då kan han berätta själv. Men den första månaden har han främst jobbat med att kartlägga behoven och få en uppfattning om de olika spelarna. Tanken är att han ingår i tränarstaben på samma sätt som John och Fedel och de andra. Och han är anställd över hela året, så tanken är att han ska jobba kontinuerligt med detta...
...
När det gäller tiden som Sverker är kontrakterad på är det nog en ömsesidig bedömning om hur mycket tid han behöver. Jag reagerade också på Rolles svar om mental träning i höstas, men jag tror du ska vara försiktig att dra för stora växlar på det. I fan-världen gillar vi att lägga ihop citat och händelser och skapa våra egna mönster. Ibland lägger vi rätt pussel, ibland blir det rent åt helskotta. Rolle är en tävlingsmänniska först och främst. Han har rätt fina meriter som bevis på det. Efter att ha pratar flera gånger med honom är jag övertygad om att han helt skriver under på vikten av mental träning. Annars hade han aldrig tagit in Sverker. Men han vill ha det kontinuerligt, och han var rätt tveksam till att plocka in det som akuthjälp när laget är inne i en kris.

Kommentar :
Tack för svaret. Det är alltid positivt med dialog och diskussion i viktiga frågor. Jag hoppas att den kan fortsätta.
Att Sverker är nöjd med att arbeta 35% och tror att det räcker, är en positiv uppgift. Jag tar det också som positivt att Rolle numera tror på vikten av kontinuerlig mental träning. Därmed hoppas jag också att vi inte behöver vara med om att laget viker ner sig eller har bristande mental inställning särskilt länge till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar