Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar Himmelsblå tankar...: Är Bengt Madsen delägare i Pildammarna invest?

fredag 20 februari 2009

Är Bengt Madsen delägare i Pildammarna invest?

Jag reagerade igår när jag läste intervjun med Bengt Madsen på Himmelriket. Han dementerade då inte omedelbart att han är delägare i Pildammarna Invest, vilket han lätt kunnat göra om han inte var delägare. Istället sa han att frågan besvaras på årsmötet.

En mycket märklig inställning tycker jag. Varför inte ge ett enkelt svar?

Är det hemligt? Är det pinsamt?Är det omoraliskt?

I den ekonomiska redovisningen från Malmö FF år 2007 står att läsa...
Riskkapitalbolag Pildammarna Invest AB bildades i början av 2004. Den grundläggande idén är att Pildammarna bidrar till finansieringen av våra större spelarköp och tar den ekonomiska risken i utbyte mot att bolaget får del av vinsten när det går bra, d.v.s. när MFF säljer spelare. Under 2007 tecknades ett nytt avtal med Pildammarna Invest AB och MFF tillfördes 6,4 miljoner kronor i form av vinstandelstillskott. I korthet innebär det nya avtalet att Pildammarna får utdelning vid spelarförsäljningar i förhållande till den andel av spelartruppens värde som bolaget har finansierat. Vid 2007 års början ägde MFF 25 procent av aktierna i Pildammarna Invest AB men dessa aktier har sålts under året och MFF är således inte längre delägare i Pildammarna. Pildammarna har inget inflytande över beslut i MFF om spelarköp, spelarförsäljningar eller i några andra sammanhang.

Idag läser jag på malmostadion.blogg.se och på forumet om vad som står i årsredovisningen om MFFs skulder till Pildammarna Invest och den ränta (444%) man påstår att PI tjänat.

Kan det verkligen stämma?

Om Bengt Madsen sitter på två stolar (i hemlighet) och tjänar privata pengar på sina beslut som ordförande är det ingenting annat än en stor skandal. Dessutom har MFF i så fall ljugit i sin ekonomiska redovisning för 2007.

Jag hoppas innerligt att uppgifterna är felaktiga och att Malmö FF och Bengt Madsen snarast klargör sakförhållandena.

9 kommentarer:

  1. Det skall vara 344% inte 444%. Räkna lite fel i all hast.
    Men känns som om det kvittar.

    SvaraRadera
  2. Visst kvittar det. Har ingen avgörande betydelse alls.

    Det som betyder något är om Madsen helt stått utanför allt inflytande gällande "alla beslut om spelarköp, spelarförsäljningar och annat", som det står i den ekonomiska redovisningen.

    SvaraRadera
  3. Om jag inte missminner mig var Madsen med i PI -04 när det bildades.
    På årsmötet uppgav han - eller var det Abrahamsson -att inga jävssituationer hade uppstått.

    SvaraRadera
  4. Christian:

    Det är naturligtvis lätt för Madsen att säga, men naturligtvis helt omöjligt i verkligheten.

    Skulle vår ordförande inte haft något som helst inflytande över de spelare som köpts eller sålts sedan 2004?

    Självklart är han jävig och självklart är det minst sagt olämpligt!

    SvaraRadera
  5. Om Madsen pytsar in av sina privata pengar i MFF är det självklart att han ska kunna få bra avkastning om investeringen blir lyckad. Madsen och hans polare låg bakom Afonsoköpet och blev de ekonomiska vinnare på kuppen så är det inte mer än rätt. Den verklige vinnaren på affären var Malmö FF. Vi har landets bäste ordförande och jag begriper inte varför en massa nollor ska börja gnälla inför varje årsmöte.

    Någonstans (Himmelriket?) läste jag att någon förespråkade Patrik Andersson som ordförande. Bjärred må vara en jävel på att styra en backlinje men vad har han för kvalifikationer som skulle göra honom till en bra ordförande?

    SvaraRadera
  6. Vad gäller Madsen så har han gjort många bra saker för föreningen. Ingen tvekan om detta. Som ordförande är han förstås också ytterst ansvarig för de senaste 4 årens sportsliga misslyckanden och att vi i år har den sämsta truppen på många år.

    Sedan finns det en hel del frågetecken till om/att han sitter på två stolar och kontinuerligt ökar MFFs skuld till sig själv och PI.

    Vad gäller Patrik Andersson som ordförande håller jag med dig. det känns väldigt långsökt. Det är valberedningens uppgift att ta fram kompetenta förslag till ett sådant uppdrag. Själv har jag inga idéer alls om detta.

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Den diskussionen har förts 1 miljon gånger.
    Fakta är att Afonso köptes för MFF:s pengar flera månader innan PI bildades.

    Hade PI haft en risk i sin investering hade naturligtvis en stor ersättning varit på sin plats, så var nu inte fallet.
    Alla sifrorna finns i Årsredovisningen från 2004.
    Jag får rekommendera dig att läsa den innan du kallar människor för nollor.
    MVH

    SvaraRadera
  8. Christian:

    Jag hänger inte riktigt med på vem ditt inlägg vänder sig till/emot?

    Det jag diskuterat har ingen ting med Afonso, årsredovisningen 2004 eller nollor att göra.

    Som du ser handlar mitt inlägg om huruvida Madsen sitter på två stolar samtidigt med dubbla lojaliteter, dels mot sin egen plånbok och dels mot medlemmarna i MFF.

    SvaraRadera
  9. Jag besvarade inlägget skrivet av Anonym.

    SvaraRadera

 
Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar